2017年7月21日金曜日

Kit-Katos rejtvények



A minap maccsás Kit-Kattot vettem, és csak a sokadik darab bezabálása után vettem észre, hogy a csomagoláson kvízkérdések olvashatók, ráadásul nyelvi témában is.
Legott meg is mentettem hármat, íme:







Nézzük sorjában! (jobbról balra)
Az első a 頑張るetimológiája, amit kizárásos alapon könnyű? megfejteni (= 我を張る), bár a Japán Nyelv Nagyszótára (日本国語大辞典)  szerint „úgy gondolható, hogy a 眼張る szóból ered”, de emellett megemlíti a  我張る, 我に張る(és nem 我を張る, ahogy a Kita-Katon olvashatókifejezéseket is, mint egyéb elképzeléseket*.

A középső kérdés az 一期一会 kifejezés eredete, amit nem tudtam, de valóban a teaszertartáshoz köthető írásjegyösszetétel, ami Szen-no-Rikjú 千利休 Szódzsi 宗二nevű tanítványának könyvéből származik.

A Naver handzsaszótárában szintén megvan, ezek szerint Koreába is átkerült:
一期一會 (일기일회)

A harmadik szintén teás-nyelvi, amit kizárásos alapon talán nem olyan nehéz kitalálni.

 
* 「眼張る」から出た語と考えられるが、「頑張る」は、「我張る」「我に張る」から変化したものという説もある。

2 件のコメント:

  1. Na ezentúl én is figyelni fogom a hasonló rejtvényeket! Eleddig eszembe nem jutott volna bármely csoki zacsiját megvizsgálni 笑

    返信削除
    返信
    1. Korábban a LOTTE チョコパイ csomagolásán a こんにちは idegen nyelvi megfelelőit fedeztem fel, de a magyar nem volt köztük.

      削除

注: コメントを投稿できるのは、このブログのメンバーだけです。