2015年10月21日水曜日

"Miért nincsenek muzulmánok Japánban?" Vannak! :)



 Úgy tűnik, hogy az utóbbi 1-2 napban egy olyan blogbejegyzés kezdett el terjedni a magyar neten, mely szerint nincsenek muszlimok Japánban. Természetesen hivatkozás nulla, de aki nagyon akar hinni, annak úgyis jó lesz.
A "jóltájékozott" cikkíró 19 okot sorol fel, ami miatt nincsenek muszlimok Japánban, de kár, hogy erről az érintett ismerőseim sohasem hallottak, sőt,  volt olyan, aki japánnal merészelt házasságot kötni...
A vízumfajtákról illetve a japán külkapcsolatokról a Japán Külügyminisztérium (外務省) oldalán érdemes tájékozódni, de a Bevándorlási Hivatal (入国管理局) honlapján találni még statisztikát is a Japánban tartozkodó külföldi állampolgárokról. A 2015. júniusi adatok szerint (国籍・地域別 在留資格(在留目的)別 総在留外国人)  az ázsiai országokból  összesen  2,059,596 fő tartózkodik Japánban,  amiből kb 77630 valamelyik  iszlám országból – Indonézia, Malajzia, Afganisztán, Pakisztán stb- érkezett. És ebben még nincs benne India vagy Banglades.

Mellesleg az első japán, aki felvette a muszlim hitet,  Ahmad Ariga Bumpacsiró* volt  (アフマド有賀文八郎) 1896-ban.

További hajmeresztő kijelentések:

„4.) Japán egyetemeken vagy iskolákban, de még privát is arab vagy bármely iszlámhoz tartozó nyelv tanítása tilos.”

 Fura hely ez a Japán, hiszen aki akar, az tanulhat perzsául, malájul, indonézül, vagy akár arabul is. Nálunk a Kiotó Egyetemen(京都大学) például lehet tanulni szuahéli, perzsa, arab nyelvet is, de a Japán Szabadegyetem (放送大学) tévécsatornáján is sugároznak arab nyelvtanfolyamot. Arról nem is beszélve, hogy a nagyobb könyvesboltokban is találni az iszlám kultúrkör nyelveit tanító könyveket, szótárakat.
Természetesen a Korán is kapható japán fordításban.
 
Bevezetés az arab nyelvbe és arab nyelvű Korán

„5.) Tilos az arabul írott Korán bevitele Japánba.”

Én behoztam, úgyhogy most várhatom a rendőröket :)


„13.) Muzulmánok nem is gondolhatnak lakás bérbevételére Japánban.
14.) Ha mégis kitudódik, hogy valamelyik szomszéd muzulmán, az egész lakónegyed készenlétbe helyezkedik.”

Nagyon is gondolhatnak lakásbérlésre, én pl egy pakisztáni ismerősömnél voltam hivatalos birjáni (بریانی) - ebédre :)  Természetesen előfordulhat, hogy a főbérlő kekeckedik, de ez vallástól független, japán nyelviskolai tanár koromban a nepáliakra volt panasz, de az ő esetükben sem a hindu vallásuk miatt, hanem azért, mert mindennap karét (curry) főztek :)

„15.) Senki nem működtethet muzulmán vallási sejtet, vagy arab”Madrast”Japánban.”

Az islam.co.jp oldalán van egy lista az itt található maszdzsidokról (مسجد), szóval ez is egy pofátlan hazugság.  Én konkrétan a Kasugai Islamic Centerben és a Kobe Masjidban jártam már, de a többi is érdekel.**


A kóbei mecset  مسجد كــــوبـــــــه



Madrasz egyébként Dél-Indiában található, mai neve Csennaj (சென்னை)- bár ez sem fogja zavarni a hívőket...



„18.) Mr.Komiko Jági (a tokiói egyetem docense) szerint: Japánban az általános nézet, hogy az iszlám egy nagyon nem a mai világba illő vallás, tehát teljesen ki kell közösíteni a japán társadalomból.”


Nos, se nem Mr, se nem Komiko, lévén a hölgy neve Jagi Kumiko 八木久美子.
Mivel a „jóltájékozott” cikkíró még Jagi nevét és nemét sem volt képes eltalálni, felmerül a kérdés, hogy egyáltalán elhangzott-e olyan, mint amit neki tulajdonítanak.

Nem igazán. Jagi angol nyelvű honlapján a következő olvasható:

About the chain email concerning Islam in Japan



 My name is mentioned in the email and I am quoted as saying that there is a mind frame in Japan that Islam is a very narrow minded religion and one should stay away from it.   It is taken out of context.   What I said about Islam in Japan is on the website below.

 http://www.arabnews.com/node/252539

 All the information in the email is malicious falsehood.




A belinkelt  cikk címe „For Japan’s Muslims, Acceptance Comes Slowly” (David Dolan, Reuters, Saturday 17 July 2004), és Jagi Kumiko ezt nyilatkozta:

Despite advances, though, Islam still doesn’t command the same respect that, for example, Christianity does, says Kumiko Yagi, a professor of Islamic Studies at the Tokyo University of Foreign Studies. Only 1 percent of Japanese, who mostly practice a blend of Shinto and Buddhism, are practising Christians, but Christian churches, or mock replicas, are popular with couples who see “Western style” weddings as fashionable.



In Japan, Christianity is said to be a religion that loves peace,” she said. “But with Islam it is different ... Islam is associated with underdeveloped countries and with war.”




Értő olvasás, ugye. Vagy csak szimplán rosszindulat?


A végére még annyit, hogy ha valaki Japánról akar tájékozódni, akkor inkább a Japán Alapítvány könyvtárába látogasson el, és  hagyja a fenébe  a mindenegybenblog, hirhatar és hasonló színvonalú blogokat, híroldalakat.




*Közben megtudtam, hogy Ariga egy bizonyos Takahasi Goróval a Koránt is lefordította japánra: 
有賀阿馬土・高橋五郎 共訳『聖香蘭經(カウランきゃう)』聖香蘭經刊行会、1938年

** Az Ahmadi közösség november 20.-án nyitotta meg mecsetét Aicsi prefektúrában, amely állítólag Japánban a legnagyobb.

3 件のコメント:

  1. Ahmad Ariga Bumpacsiró érdekes figurának tűnik, találtam róla egy 2004-es tanulmányt*, aminek angol kivonata a következő:

    "Japanese Muslim Ahmad Bunhachiro Ariga was born several months before the Meiji Restoration. He became a Christian after trying to find a new standard of education for Japanese people based on monotheism. When he traveled to Bombay, he was impressed by Indian Muslims. He studied monotheism by comparing Islam with other religions, which continued for more than 40 years. He finally concluded that the most appropriate religion for Japanese people is Islam. He retired from all his enterprises when he was 60 years old, and converted to Islam. About 70 Japanese people became muslims through him within six months after his first invitation to Islam. His books are of interest for comparing with other Japanese scholars, since his understanding, sayings and preaching were based on his interpretation of Islamic Law in adapting Islam in Japan. He adapted his Islamic jurisprudence in his introduction of Islam in Japan, so he is considered as a founder of Islamic jurisprudence in Japan."

    * 四戸 潤弥 (2004) 「アフマド有賀文八郎(阿馬土) : 日本におけるイスラーム法学の先駆者としての位置づけ(イスラームと宗教研究)」 『宗教研究』 78(2), 517-539

    返信削除
  2. Én is olvastam ezt a remek felvilágosító cikket, remélem Magyarország kölcsönadja Japánnak a 9,5 millás Mad Max vonatot...

    返信削除