2013年7月16日火曜日

アイヌミュージアムフェア 於 名古屋市 Ainu rendezvény Nagojában!

mukkuri
Igen!  A siraoi Ainu múzeum ainu kultúrát bemutató rendezvénye végre Nagojába is eljött!
A helyszín a Higasi Becuin rendezvényterme (東別院会館ホール) volt, annak is a 2. emelete.  A férőhely elvileg 400 fő, de talán ha százan lehettünk, főleg az idősebb korosztályból, de egy-két hippi is volt :) Sajnos a bulit nem nagyon reklámozták, talán ez is lehetett az oka, hogy ilyen kevesen voltunk.  Sajnálhatják is, aki kihagyták, mert nagyon izgalmas másfél órában lehetett volna részük.
A rendezvény a mukkuri ムックリ nevű hangszer bemutatásával és tanításával kezdődött, ami tkp. a doromb ainu megfelelője  és állítólag borzasztó nehéz rajta megtanulni játszani (fantasztikus zenei tehetségemnek köszönhetően nekem még az alapok se jöttek össze).  Ezt követően az Ainu múzeum egyik múzeológusa (?)  tartott előadást a múzeumról és az ainu kultúráról, úgymint étkezés, ruházkodás, szállás, ainu eredetű földrajzi nevek.  Végül jött a fő attrakció: ainu zene és táncok.   Pech, hogy nem tudtam felvételt készíteni, mert nehéz szavakkal visszaadni a látványt és a hangzást. 
Szerencsére a youtube-on elérhető néhány régebbi felvétel, ami azért jobb, mint a semmi:




Darutánc (サロルンチカㇷ゚リㇺせ)






Íjtánc (クリㇺセ)






Mukkuri (ムックリ)





A tegnapi program +  az énekek szövege:






+ a scribdre feltettem  egy, az ainukat bemutató pamfletet:

Ainu Museum




És még ainus matricát is szereztem :)


kimunkamui: medve

kotankor-kamui:  óriás halászbagoly

szeta:  hokkaidó kutya

juk: szarvas

sirikap: kardhal 

rakko: tengeri vidra   (vö. japán  ラッコ・海獺)



2 件のコメント:

  1. Nagyon király volt, és ráadásul ingyenes is :)
    Remélem, hogy legközelebb is lesz ainu rendezvény, kiállítás. De ételkóstolónak is örülnék :)


    Annyi negatívumot tudnék felhozni, hogy a légkondit valószínűleg maxra tekerhették, így az előadás végén lelkesen mentem ki a kb 30 fokba :)
    Ami viszont idegesítő volt, az, hogy volt egy csomó ember, akik az előadás közben érkeztek- ajtónyitás, kinti zaj beszűrődése, mobiltelefon csörgés etc. Ez mondjuk nem a múzeum sara, de ha én lettem volna a szervező, a későn jövőket be se engedtem volna :)
    A híres japán pontosság (és odafele a vonat is késett 3 percet, a teremburáját neki! eszem megáll) :)

    返信削除

注: コメントを投稿できるのは、このブログのメンバーだけです。